30. 9. 2019

MAREK KOZÁK

6. 4. 2020

MIROSLAV SEKERA

16. 3. 2020

NajponK 

11. 5. 2020

Karel Košárek 

CZ
EN

Hybatelé rezonance

klavírní recitály 2019/2020

30. 9. 2019 

MAREK KOZÁK

Teprve pětadvacetiletý klavírní virtuos Marek Kozák má za sebou řadu oslnivých výsledků v celé plejádě soutěží, včetně těch nejprestižnějších. A tak se jeho jméno téměř vždy pojí s titulem semifinalisty Mezinárodní klavírní soutěže Fryderyka Chopina ve Varšavě, nejlépe obsazené klavírní soutěže na světě, nebo s úspěchem na prestižní soutěži Pražského jara o rok později, v roce 2016 (2. cena a ocenění za provedení soudobé skladby Kejklíř Adama Skoumala). V roce 2018 následovalo vítězství na Evropské klavírní soutěži v Brémách, odkud si přivezl také cenu publika. Kritika však klavíristovo jméno skloňuje také se spoustou jiných předností. Obvykle vyzdvihuje neomylnou techniku, smysl pro proporce a gradaci, bohatou paletu rejstříků, obrovskou muzikalitu a vnitřní pokoru k notovému zápisu. Marek Kozák, absolvent klavírní třídy profesora Ivana Klánského na HAMU v Praze, tak čeří vody současné české klavírní scény. 

Mimořádné nadání projevil Marek Kozák (*1993) už ve čtyřech letech, kdy začal navštěvovat Základní uměleckou školu v Brušperku. Brzy začal projevovat talent i pro varhanní hru a kompozici. Oběma nástrojům se věnoval také na Janáčkově konzervatoři v Ostravě – klavíru ve třídě Moniky Tugendliebové, varhanám u Martiny Zelové. Absolvoval rovněž četné mistrovské kurzy pod vedením světoznámých klavírních virtuózů – například Eugena Indjice, Murraye Perahiy či Garricka Ohlssona. K zahájení samostatné koncertní činnosti Marku Kozákovi pomohlo zapsání na Listinu mladých Českého hudebního fondu. Vystoupil s řadou předních českých orchestrů, pravidelně koncertuje též v zahraničí. Velký úspěch zaznamenalo jeho vystoupení na Pražském jaru v roce 2018 v sérii Debut. V témže roce také vydal své první profilové CD (ArcoDiva) se skladbami Josepha Haydna, Fryderyka Chopina, Césara Francka a Adama Skoumala.

Marek Kozák, od roku 2017 pedagog na Gymnáziu a hudební škole hl. m. Prahy, se zřetelně se profiluje jako Chopinovský interpret, zároveň však vyniká v interpretaci soudobé hudby; ostatně zvláštní ocenění za její provedení si odvezl též ze soutěže v Brémách. Na koncertní pódia vnáší noblesní „klánskou“ kulturu a posluchače si podmaňuje schopností „předat s velkou pokorou a bez okázalých gest to, co chtěl skladatel vyjádřit“.