2. 10. 2023 | 19:30 | klášter sv. Anežky České
JAN BARTOŠ
Jan Bartoš vystupuje na sólových recitálech, s významnými orchestry i na koncertech komorní hudby po celém světě. Zahraniční tisk jej označuje za „jednoho z nejlepších evropských klavíristů“ a jeho nahrávky sklízí mezinárodní uznání kritiků z časopisů Gramophone, Diapason, BBC Music Magazine či American Record Guide. Proslul jako emotivní interpret s nádherně průzračným a zároveň vřelým klavírním tónem. Ceněny jsou též jeho pečlivé a hluboce promyšlené dramaturgie. Poslední žák legendárního pianisty Ivana Moravce se na klavírní cyklus Hybatelé rezonance vrací po čtyřech letech s repertoárem své nejnovější nahrávky z února 2023, na níž představuje klavírní díla Miloslava Kabeláče a Bedřicha Smetany. BBC Music Magazine neváhal album ohodnotit jako „jednu z nejlepších a nejpodnětnějších nahrávek české klavírní tvorby za poslední roky“.
Vedle Ivana Moravce, jenž vedl jeho doktorské studium na pražské HAMU, Bartoše ovlivnila též řada zahraničních pedagogů, mj. Marcel Baudet, Alfred Brendel, Leon Fleisher, James Tocco či Zenon Fishbein. Komorní hudbě se věnoval pod vedením Roberta Manna (Juilliard String Quartet) a Lawrence Duttona (Emerson String Quartet).
Jan Bartoš debutoval ve 14 letech s PKF pod vedením Jiřího Bělohlávka, jenž také vedl Českou filharmonii doprovázející Bartoše na jeho supraphonském debutovém CD s Mozartovými klavírními koncerty z roku 2017. S Bělohlávkem hrál i na jeho posledním koncertě v Poličce v červnu 2017; společně s PKF – Prague Philharmonia provedli Dvojkoncert Bohuslava Martinů.
Všechna Bartošova alba doprovázejí nadšené recenze. Například nahrávku souborného klavírního díla Leoše Janáčka vybral časopis Gramophone jako Editor’s Choice a server MusicWeb jako Nejlepší album roku 2019. Americká stanice NPR ji zařadila do svého výběru „10 nejlepších alb klasické hudby, která předznamenávají příští desetiletí“. První studiová nahrávka Klavírního koncertu Vítězslava Nováka s Jakubem Hrůšou a Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu zase získala Cenu Anděl za nejlepší klasické album roku 2020.
Z nedávných vystoupení jmenujme Bartošovo hostování na Mezinárodním klavírním festivalu v San Franciscu, vyprodaný koncert v newyorské Bohemian National Hall, recitál ve virtuální podobě festivalu Hong Kong Arts, návrat na Pražské jaro či sólový recitál na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného. Právě jméno tohoto pianisty, považovaného za jednoho z nejpřednějších světových klavíristů 20. století vůbec, je v souvislosti s kvalitami interpretačního umění Jana Bartoše zmiňováno nejčastěji.
Jan Bartoš je zakladatelem a ředitelem mezinárodního festivalu a institutu Prague Music Performance, inovativní instituce, která pořádá koncerty napříč hudebními žánry, mistrovské kurzy, přednášky a rezidenční pobyty. Je také uměleckým ředitelem mezinárodního festivalu Music is (dříve Americké jaro ) a Akademie Ivana Moravce. Od roku 2020 působí též jako pedagog klavíru a komorní hudby na Akademii múzických umění v Praze.